Sök:

Sökresultat:

830 Uppsatser om Historielärarnas prov - Sida 1 av 56

Elevers upplevelser av alternativa prov

Detta Àr en avhandling om hur elever i en Ärskurs sex fÄr en större erfarenhet av alternativa prov i jÀmförelse med traditionella prov i avseende pÄ deras lÀrande. De fick tre olika prov varav ett var ett traditionellt skriftligt prov, som frÀmst testade deras minneskunskap. De andra tvÄ proven var alternativa prov. Eleverna fick sedan besvara en del frÄgor om hur de upplevde dessa tvÄ olika former av prov. Resultatet var blandat, en del elever föredrog det alternativa provet, en del inte.

Bilder av fysik : En studie om fysik pÄ gymnasiet

I detta arbete sa? vill jag studera hur praktisk fysikundervisning och bedo?mning i na?grasvenska gymnasieskolor o?verenssta?mmer med modern forskning om fysikpedagogik.Denna forskning spa?nner o?ver ett brett spektrum av metoder och teorier, varav jag harfokuserat pa? om la?rarnas undervisning kan beskrivas som-elevaktiv eller inte,-mer eller mindre baserad pa? bokstudier,-inriktad pa? konceptuell fo?rsta?else eller mer fo?rma?gan att ra?kna specifika uppgifter.Dessa aspekter diskuteras a?ven i relation till de inblandade la?rarnas utbildning.Fo?r att kunna ja?mfo?ra de olika klasserna och la?rarna har jag anva?nt ett test avkonceptuell fo?rsta?else (FCI, se sektion 3.2) samt enka?ter till la?rare och elever. Ur etttyva?rr skevt urval av klasser och la?rare framga?r att det finns stora skillnader pa? hurla?rarna ser pa? undervisningen och vilka undervisningsmetoder de anva?nder, samt hurstyrt de upplever sitt arbete. Korrelationerna mellan elevernas resultat pa? FCI och pa?ordinarie prov pa? motsvarande mekanik a?r sma?, vilket tyder pa? att regulja?ra provma?ter konceptuell fo?rsta?else i liten utstra?ckning.

Muntliga prov i matematik A

I denna aktionsforskning utarbetas, anvÀnds och utvÀrderas en metod för muntliga prov i matematik A. De frÄgor som vi har arbetat utifrÄn gÀller valet av uppgifter, hur sjÀlva genomförandet av ett muntligt prov ska gÄ till samt hur man bedömer det muntliga provet..

"NÀr man har tid sÄ Àr det oerhört roligt" : En studie om fyra gymnasielÀrares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i Àmnet historia

Studiens syfte a?r att underso?ka ett antal gymnasiela?rares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i a?mnet historia. Studien har tre fra?gesta?llningar. Den teoretiska ansatsen belyser planeringsarbetet sett utifra?n gymnasiela?rarnas proffession, didaktiska aspekter och utbildningstraditioner.

Bedömning av förstÄelse - hur man kan bedöma förstÄelse med ett skriftligt prov

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att ta reda pÄ hur man kan bedöma naturvetenskaplig förstÄelse med hjÀlp av ett skriftligt prov samt hur elever ser pÄ prov som mÀter förstÄelse. Med detta arbete vill vi fördjupa vÄra kunskaper i hur vÀl elever visar förstÄelse för Àmnet nÀr man anvÀnder sig av förstÄelsefrÄgor vid prov. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi utformat ett prov som tre klasser i Är 8 har fÄtt skriva. Dessutom har samma elever fÄtt svara pÄ frÄgor om attityder till provet i en enkÀt. Vi har funnit att om man skall bedöma förstÄelse med ett skriftligt prov krÀvs det att förstÄelse genomsyrar hela undervisningen och att eleverna vet pÄ förhand vad som förvÀntas av dem.

"Det hÀr Àr sÄ mycket mer Àn bara en skola" : En studie om lÀrares upplevelser om att vara en del utav en mÄngetnisk skolkontext

Vi lever idag i ett ma?ngkulturellt samha?lle som a?r i sta?ndig ro?rlighet, na?got som gjort att ocksa? den svenska skolan ser annorlunda ut a?n fo?r bara na?gra a?r sedan. Mitt i denna ro?rlighet sa? har ocksa? la?rarnas uppgift vidgats och satt de i en kontext som kra?ver mer, men kanske ocksa? a?ven ger mer? Denna uppsats a?r en studie om la?rarnas upplevelser om att vara en del utav en ma?ngkulturell skolkontext. Hur upplever de sin arbetsplats, hur ter sig bemo?tandet mellan la?rare och elev, och vilka konsekvenser talar de om vad ga?ller ungdomarnas integreringsprocess? .

Hur vill elever visa sin kunskap?

Björklund, Lorentz. (2005) Hur vill elever visa sin kunskap? How to prove proficiency ? the pupilŽs view. Syftet med detta arbete Àr att belysa hur elever vill visa sina kunskaper. Arbetet innehÄller en undersökning av hur elever inom grundskola och gymnasieskola vill visa dessa. I undersökningen framkommer att de flesta av gymnasieeleverna helst vill ha smÄ delprov. Eleverna pÄ högstadiet har inte en lika bestÀmd uppfattning och mÄnga av dem vill ha muntliga prov och hemprov.

Samma Àmne -olika uppgifter : En jÀmförande studie av matematikuppgifter i TIMSS Advanced och nationella prov

Examensarbetets syfte Àr att jÀmföra de provuppgifter inom matematik som ingÄr i TIMSS Advanced 2008 med provuppgifter frÄn nationella prov för Matematik D och provbanksprov för Matematik E.För att jÀmföra dessa tvÄ provkonstruktioner har 76 provuppgifter frÄn TIMSS Advanced 2008 och 88 provuppgifter frÄn nationella prov i Matematik D och provbanksprov i Matematik E kategoriserats. Detta har skett enligt en framarbetad taxonomi.JÀmförelsen mellan de tvÄ provkonstruktionerna visar bÄde pÄ skillnader och likheter. InnehÄllsmÀssigt hamnar stora delar av Matematik E utanför innehÄllet i TIMSS prov. Endast 7 procent av poÀngen i TIMSS prov ligger utanför det kunskapsomrÄde som en Matematik D-elev fÄtt tillgÄng till i skolan. Motsvarande siffra för en Matematik E-elev Àr 5 procent.

Hur mÄnga poÀng mÄste jag ha för att fÄ VG? : en samstÀmmighetsanalys av betygskriterier och skriftliga prov i organisk kemi, kemi b

I skolan anvÀnder sig lÀrare av skriftliga prov som ett av underlagen vid betygssÀttning, men det finns dÄliga och bra prov. Ett bra prov utvÀrderar det som avses. Kan det vara sÄ att betyg pÄ skriftliga prov i dagens skola grundas pÄ annat Àn vad som avses i betygskriterierna? För att granska detta gjordes en kvalitativ samstÀmmighetsanalys av autentiska prov och betygskriterier gÀllande organisk kemi, kemi b pÄ gymnasiet. Till detta anvÀndes Blooms reviderade taxonomi.

Nationellt prov som medel för likvÀrdig bedömning i SamhÀllskunskap A

Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka vilken plats ett nationellt prov skulle kunna ha i SamhÀllskunskap A. Vi försöker besvara hur ett nationellt prov kan pÄverka en likvÀrdig bedömning och det lokala frirummet. Eftersom nationella prov i SamhÀllskunskap inte undersökts tidigare har vi valt att utforma ett försöksprov och testa det pÄ en pilotgrupp. I utformandet och testandet mÄste hela tiden frÄgor som beaktar frirummet och likvÀrdighet diskuteras. Provets utformning innehÄller fyra delar; artikelsamling, lÀrarhandledning, prov och bedömningsmatris.

Provet som en del av skolans verklighet... - Elevers upplevelse av stress, identitet samt kunskaps- och historiesyn.

Syftet med undersökningen Àr att förstÄ hur provet som examination ute i ?skolverkligheten? pÄverkar eleverna och undervisningen. Fokus Àr framförallt pÄ historieÀmnet i grundskolan (högstadiet). Inriktningen Àr pÄ provets pÄverkan pÄ elevernas upplevelse av stress, sjÀlvkÀnsla, motivation, kunskapssyn samt historiesyn. Metoden Àr kombinerat kvalitativ (gruppintervju och elevdagböcker) och kvantitativ (enkÀt och analys av elevkonstruerade prov).

Feedback ur ett la?rarperspektiv : En studie om fyra la?rare i idrott och ha?lsa och deras anva?ndning av feedback

Under a?ren pa? la?rarutbildningen har vi via personliga iakttagelser kunnat sko?nja en diskrepans mellan vad la?rare anser sig sa?nda ut fo?r feedback och hur de beskriver sin feedback. Luke och Sinclair (1991) menar att det a?r la?rarens beteende som a?r den starkaste faktorn till hur elever uppfattar Idrott och ha?lsa i skolan. I relation till det som Hattie och Timperley (2007) samt Stensmo (2008) skriver om hur felaktig feedback kan ge omva?nd effekt riskerar feedback att motarbeta Skolverkets (2011) ambition att fra?mja varje elevs utveckling.

Fysikprov - Vad testar de?

En undersökning om vad som testas pÄ fysikprov, genom att prov frÄn gymnasiekolan samlats in och analyserats med avseende pÄ vilka problemtyper som förekom pÄ proven..

Nationellt prov i historia? : förutsÀttningar och bedömningskriterier för nationellt prov

Syftet Àr att undersöka hur en urvald grupp ungdommar ser pÄ sitt eget sociala liv pÄ internet.Materialet till arbetet bestÄr av 20 semistrukturerade intervjuer med ungdomar i Äldrar 17 till 19.Teorin innefattar indentiet och globalisering.Resulatetet tyder pÄ att internet fungerar som en förstÀrkning av respondenternas befintliga sociala nÀtverk. Respondenterna Àr starkt förankrade i deras lokala miljö. Den frÀmst textbaserade interaktion respondenterna bedriver via internet Àr inget substitut för deras sociala interaktion i den fysiska verkligheten. Internet har erbjudit respondenterna ett trÀningsfÀlt för deras identitetsutveckling. .

Tolerera eller kritisera? : En kvalitativ studie om svenskla?rares litteraturval ur ett normkritiskt perspektiv

Detta examensarbete handlar om hur gymnasiela?rare i svenska?mnet ta?nker och reflekterar i sina val av sko?nlitteratur i litteraturundervisningen. La?rarnas utsagor har sedan analyserats ur ett normkritiskt perspektiv da? syftet har varit att underso?ka huruvida la?rarna anva?nder litteratur fo?r att problematisera normer. Informanterna som intervjuats fo?r studien har varit sju gymnasiela?rare som undervisar i a?mnet svenska i en medelstor stad i Mellansverige.

1 NĂ€sta sida ->